دولت شهرها ساختار مسکونی غالب جهان یونان باستان بودند. به عبارت دیگر جغرافیای سیاسی یونان را ساختار دولت شهری شکل داده بود.
دولت-شهر یا پولیس ، ساختار جامعه یونان باستان بود.

دولت شهر آتن

هر دولت شهر، از شهرها و روستاها با یک مرکز شهری و حومه اطراف سازمان یافته بود. از خصوصیات شهر در پولیس دیوارهای بیرونی برای محافظت و همچنین فضای عمومی شامل معابد، ژیمناسیوم ها، آمفی تئاترها و به طور کلی ساختمانهای دولتی بود. معابد و ساختمانهای دولتی اغلب در بالای تپه یا آکروپلیس ساخته می شدند. یک نمونه برجای مانده از یک سازه مرکزی در یک اکروپولیس باستانی ، پارتنون معروف آتن است. پارتنون معبدی بود که به احترام الهه آتنا ساخته شده است. اکثر مردم پولیس در شهر زندگی می کردند ، زیرا شهر مرکز تجارت ، فرهنگ و فعالیت سیاسی بود.

در یونان باستان بیش از 1000 دولت شهر وجود داشت ، اما شهرهای اصلی عبارت بودند از: آتینا (آتن) ، اسپارتی (اسپارتا) ، کورینتوس (کورینت) ، تیوا (تب) ، سیراکوسا (سیراکوس) ، آجینا (آژینا) ، رودس ( رودز) ، آرگوس ، اترریا و الیس.

هر دولت-شهر بر خود حاکم بود. آنها در فلسفه و نوع حکومتشان و علایق بسیار متفاوت از یکدیگر بودند. به عنوان مثال ، اسپارت توسط دو پادشاه و یک شورای بزرگان اداره می شد. این تأکید بر حفظ ارتش قوی بود ، در حالی که آتن برای تحصیلات و هنر ارزش قائل بود. در آتن هر شهروند مرد حق رأی دادن داشت ، بنابراین دموکراسی بر آنها حکومت می کرد. آتن به جای داشتن ارتش قدرتمند ، نیروی دریایی خود را حفظ کرد.

دولت شهرهای یونان احتمالاً به دلیل جغرافیای طبیعی منطقه مدیترانه توسعه یافته اند. این چشم انداز دارای زمین های صخره ای ، کوهستانی و بسیاری از جزایر است. این موانع فیزیکی باعث شد مراکز جمعیتی نسبتاً از یکدیگر جدا شوند. دریا اغلب ساده ترین راه برای جابجایی از مکانی به مکان دیگر بود. دلیل دیگری که دولت شهرها به جای یک سلطنت یا یک کشور با دولت اقتدارگرا دولت شهرهایی مبتنی بر دموکراسی تشکیل دادند ، این بود که اشراف یونان تلاش کردند استقلال دولت های شهرهای خود را حفظ کنند و مانع از هرگونه استبداد بالقوه شدند.

  • آکروپلیس

تپه ای بزرگ و صاف که بلندترین نقطه شهر آتن ، در یونان است.

  • یونان باستان

تمدن نه چندان متحد در شبه جزیره پلوپونز و اطراف آن بنا نهاده شده بود و از حدود قرن 8 قبل از میلاد تا حدود 200 قبل از میلاد ادامه داشته است.

  • اشرافی گری (آریستوکراسی)

گروهی متشکل از افراد نخبه براساس ثروت یا موقعیت اجتماعی.

  • دموکراسی

سیستم سازمان یا دولتی که در آن مردم تصمیم می گیرند سیاست ها را انتخاب کنند یا نمایندگانی را برای این کار انتخاب می کنند.

  • سلطنت

سیستم حکومتی که در آن قدرت ملی بر روی یک نفر سرمایه گذاری می شود ، معمولاً یک پادشاه یا ملکه.

••••

بیشتر بخوانید: