ارسطو ( به یونانی: Ἀριστοτέλης Aristotélēs ؛ 384–322 پیش از میلاد) فیلسوف یونانی و دانشمند در دوره کلاسیک در یونان باستان بود. وی که توسط افلاطون آموخته شد ، بنیانگذار لیسه ، مکتب فلسفه مشائی و سنت ارسطویی بود.

آثار ارسطو

برای دانلود رایگان آثار ارسطو به تلگرام اخو بپیوندید.

در نوشته های وی موضوعات زیادی از جمله فیزیک ، زیست شناسی ، جانورشناسی ، متافیزیک ، منطق ، اخلاق ، زیبایی شناسی ، شعر ، تئاتر ، موسیقی ، بلاغت ، روانشناسی ، زبانشناسی ، اقتصاد ، سیاست ، هواشناسی ، زمین شناسی و دولت وجود دارد. ارسطو ترکیبی پیچیده از فلسفه های مختلف پیش از خود را ارائه داد. بیش از هر چیز از تعالیم وی بود که غرب واژگان فکری خود و همچنین مشکلات و روشهای تحقیق را به ارث برد. در نتیجه ، فلسفه وی تقریباً در هر نوع دانش در غرب تأثیر منحصر به فردی داشته است و همچنان موضوع بحث فلسفی معاصر است.

از زندگی وی اطلاعات کمی در دست است. ارسطو در شهر استاگیرا در یونان شمالی متولد شد. پدرش ، نیکوماخوس ، در زمان کودکی ارسطو درگذشت و او توسط سرپرستی پرورش یافت. در هفده یا هجده سالگی به آکادمی افلاطون در آتن پیوست و تا سی و هفت سالگی در آنجا ماند (حدود 347 سال قبل از میلاد).اندکی پس از مرگ افلاطون ، ارسطو آتن را ترک کرد و بنا به درخواست فیلیپ دوم مقدونی ، اسکندر کبیر را آموزش داد. او کتابخانه ای را در لیسه تأسیس کرد که به او کمک کرد تا بسیاری از صدها کتاب خود را به کمک طومارهای پاپیروس تولید کند. گرچه ارسطو رساله ها و گفتگوهای بسیار زیبایی را برای چاپ نوشت ، اما تنها حدود یک سوم از آثار اصلی وی باقی مانده است.

نظرات ارسطو در مورد علوم فیزیکی، مدارس قرون وسطایی را عمیقاً تحت تاثیر خود داشت. نفوذ آنها از اواخر دوران باستان و اوایل قرون وسطی تا دوره رنسانس گسترش یافت و تا زمانی که روشنگری و نظریه هایی مانند مکانیک کلاسیک توسعه نیافتند ، به طور سیستماتیک جایگزین نمی شدند. برخی از مشاهدات جانورشناسی ارسطو که در زیست شناسی وی یافت شده است ، مانند بازوی هکتوکوتیل هشت پا که محل ذخیره اسپرم هشت پای نر است و با آن تولید مثل میکند را دانشمندان تا قرن نوزدهم باور نمیکردند. آثار وی حاوی اولین مطالعه رسمی شناخته شده منطق است که توسط دانشمندان قرون وسطایی مانند پیتر ابلارد و جان بوریدان مورد مطالعه قرار گرفته است. تأثیر ارسطو بر منطق نیز تا قرن نوزدهم به خوبی ادامه یافت.

وی در طول قرون وسطی بر فلسفه های یهودی_اسلامی (800-1400) و همچنین الهیات مسیحی ، به ویژه نوافلاطونی کلیسای اولیه و سنت مکتبی کلیسای کاتولیک تأثیر گذاشت. ارسطو در میان دانشمندان مسلمان قرون وسطی به عنوان "اولین معلم" و در میان مسیحیان قرون وسطایی مانند توماس آکوئیناس به عنوان "فیلسوف" مورد احترام بود. اخلاق وی ، گرچه همیشه تأثیرگذار بود ، اما با ظهور مجدد اخلاق فضیلت محور، علاقه ها را مجددا برانگیخت. ارسطو را "پدر منطق" ، "پدر زیست شناسی" ،"پدر علوم سیاسی" ،"پدر جانورشناسی" ، "پدر روش علمی" ، "پدر بلاغت" ، و "پدر هواشناسی" نامیده اند.

برای دانلود رایگان آثار ارسطو به تلگرام اخو بپیوندید.