نمایشنامه‌های تبس شامل سه نمایشنامه است: ادیپ شهریار، ادیپ در کولونوس و آنتیگونه. هر سه این نمایشنامه‌ها در مورد سرنوشت اهالی تبس در طول دوره سلطنتی ادیپ پادشاه و بعد از آن می‌باشد. این نمایشنامه‌ها اغلب با یک جلد واحد منتشر می‌شدند، البته سوفوکل این سه نمایشنامه را برای جشنواره‌های جدا و در سالهای جدا از هم نوشت. 


شهریار ادیپوس

قسمتی از نمایشنامه اودیپوس شهریار

همسرایان: می‌خواهیم حقیقت هیاهویی را که تا به امروز بر سر زبان‌هاست بدانم

..ایدیپوس: وای بر من

.همسرایان: آرام باش تمنا می‌کنم

..ایدیپوس: بسیار ناهنجار است. باری می‌گویم. من نارواترین بیداد را بر خود هموار کردم. من ستمی ناسزاوار بر خود هموار کردم. خدا می‌داند که اختیاری در کار نبود

.همسرایان: در چه کاری؟

..ایدیپوس: در ازدواجی ننگین به خاطر شرم نادانسته به زناشویی رسوایی دست زدم

.همسرایان: می‌گویند مادرت در این پیوند ننگین همسر تو بود

..ایدیپوس: بیاد آوردن آن در حکم مرگ من است. تازه این دو نیز( آنتیگنه و ایسمنه) از آن منند

.همسرایان: نه

..ایدیپوس: فرزندان نفرین شده

.همسرایان: آه، خدایا

..ایدیپوس: و میوه‌های بطن همان مادر

.همسرایان: دختران تو و

..ایدیپوس: خواهرانم! آه خواهران پدر خود

.همسرایان: آیا پدرت را

..ایدیپوس: باز هم رنجی دیگر و شکنجه‌ای تازه؟

.همسرایان: تو او را کشتی؟

..ایدیپوس: آری اما به حق

.همسرایان: به حق؟

..ایدیپوس: آری ( ناشناخته، در راه) کسی را کشتم که می‌خواست مرا بکشد .


دانلود کتاب افسانه های تبای

شاهکار ماندگار نمایشنامه نویس مشهور یونان سوفوکل

شامل سه نمایشنامه : ادیپوس شهریار - ادیپوس در کلئوس - آنتیگونه

مترجم شاهرخ مسکوب

لینک دانلود رایگان کتاب افسانه های تبای


پخش رایگان نمایشنامه صوتی اودیپوس شهریار

کاری از گروه فرهنگ رادیو

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم


دانلود نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار

لینک دانلود رایگان نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار بخش اول

لینک دانلود رایگان نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار بخش دوم

لینک دانلود رایگان نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار بخش سوم

لینک دانلود رایگان نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار بخش چهارم

لینک دانلود رایگان نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار بخش پنجم

لینک دانلود رایگان نمایشنامه صوتی ادیپوس شهریار بخش ششم