اگر تاریخ یونان باستان را بخوانید ، ارجاعاتی به مردم "هلنی" و دوره "هلنیسم" خواهید دید. این ارجاعات فقط یک دوره نسبتاً کوتاه بین مرگ اسکندر کبیر در سال 323 قبل از میلاد و شکست مصر توسط روم در سال 31 قبل از میلاد را توصیف می کنند.

آغاز عصر هلنی

مسیر لشگرکشی اسکندر کبیر و پیدایش جهان هلنیستی

مصر و به ویژه شهر اسکندریه که اسکندر بنام خود در دلتای رود نیل آن را بنیان نهاد مرکز هلنیسم قرار گرفت. اما پایان جهان هلنیستی هنگامی اتفاق افتاد که رومی ها مصر را در 30 سال قبل از میلاد با مرگ کلئوپاترا تصرف کردند.

ریشه نام هلن

این نام از هلن گرفته شده است که آن زن معروف در جنگ تروا (هلن تروا) نبود ، بلکه پسر دوکالیون و پیرا بود. طبق گفته دگردیسی های اوید، دوکالیون و پیرا تنها بازماندگان طغیان مشابه طوفانی بودند که در داستان کشتی نوح توصیف شده است. آنها برای برگرداندن جمعیت جهان ، سنگهایی را پرتاب می کنند که به انسان تبدیل می شود. اولین سنگی که آنها می اندازند پسر آنها ، هلن می شود. هلن ، مذکر ، دو L در نام خود دارد. در حالی که هلن تروایی فقط یک L در اسم خود دارد.
اوید ایده استفاده از نام هلن برای توصیف مردمان یونانی را نیاورد. طبق توسیدید:

"قبل از جنگ تروا هیچ نشانه ای از اشتراک نام هلن درمردمان هلاس وجود ندارد ، و نه خبری از شهرت جهانی مردمان یونان به این نام ؛ برعکس ، قبل از زمان هلن ، پسر دیوکالیون ، چنین نام گذاری ای وجود نداشته است ، اما کشور با نام قبیله های مختلف ، به ویژه با نام قبیله پلاسژی ها خوانده میشد. تا اینکه هلن و پسران او در فتیوتیس قدرت گرفتند و به عنوان متحدان به شهرهای دیگر دعوت شدند ، که به تدریج نام هلنی ها گسترش یافت، هرچند مدت طولانی سپری شده بود تا این نام جایگاه محکمی در فرهنگ یونانی پیدا کرد. بهترین اثبات این امر توسط هومر ارائه شده است.او مدتها پس از جنگ تروا متولد شده است ، او هیچ کجا یونانیان را به این نام صدا نمی کند به جز آشیل و یارانش از فتیوتیس ، که هلنی های اصیل بودند: هومر در شعرهایش یونانیان را دانائیان ، آرجیوها و آخائیان میخواند. "
( توسیدید کتاب اول)

هلنی ها چه کسانی بودند؟

پس از مرگ اسکندر ، برخی از دولت شهرها تحت نفوذ یونان قرار گرفتند و بنابراین "هلنی شدند". بنابراین هلنی ها لزوماً یونانی نبودند ، در عوض ، آنها گروههایی را شامل می شدند که اکنون آنها را پارسی، آشوری ، مصری ، یهودی ، عرب و ارمنی و دیگران می شناسیم. با گسترش نفوذ یونان ، یونانی شدن حتی به بالکان ، خاورمیانه ، آسیای میانه و مناطقی از هند و پاکستان مدرن هم رسید.

آنچه برای هلنی ها اتفاق افتاد؟

هرچه جمهوری روم قوی تر شد ، قدرت نظامی خود را بیشتر به کار گرفت. در سال 168 قبل از میلاد ، رومیان مقدونیه را شکست دادند. از آن زمان به بعد ، نفوذ روم افزایش یافت. در سال 146 قبل از میلاد منطقه هلنی ها تحت الحفظ روم درآمد. پس از آن بود که رومیان تقلید از لباس ، مذهب و عقاید هلنی (یونانی) را آغاز کردند.

پایان دوره هلنیستی در سال 31 قبل از میلاد مسیح انجام شد. پس از آن بود که اوکتاویان ، که بعداً آگوستوس سزار نامیده شد ، مارک آنتونی و کلئوپاترا را شکست داد و یونان را به بخشی از امپراتوری جدید روم تبدیل کرد.