ایسوکراتس

کدام انسان را تربیت شده میدانم زمانی که همه ی هنرها،علوم و تخصص هایش را کنار بگذارم؟
اول آنهایی را ستایش میکنم که اتفاقات روزمره را بخوبی مدیریت میکنند و قضاوتی متناسب با آنها دارند و توانایی برنامه ریزی برای یافتن بهینه ترین روش در مواجهه با اتفاقات روزمره را دارند.
سپس آنهایی برای من قابل احترامند که با نزدیکان خود منصفانه رفتار میکنند و بدجنسی و نچسب بودن دیگران را به آسانی و ملایمت تحمل میکنند و در برابر همکارانشان تا آنجا که ممکن است، به اندازه بر خود آسان میگیرند.
سپس آنهایی با ارزشند که امیال خود را کنترل میکنند. کسانی که در برابر بدبختی ها تسلیم نمیشوند بلکه با روشی که سزاوار طبیعتی است که همه امان آن را به اشتراک داریم شجاعانه مدیریتشان میکنند.
چهارم و از همه مهمتر من شخصی را تربیت شده میدانم که با موفقیت هایش خراب نمیشود. کسی که علیه خودش شورش نمیکند و متکبر نمیشود. بلکه باثبات است و از چیزهای خوبی که تصادفا نسیبش شده بیشتر از چیزهایی که از ابتدا توسط طبیعت و یا آموزش نسیبش شده شادمان تر نمیشود.
کسی که ذهنی تربیت شده دارد نه یکی از این کیفیت ها بلکه باید تمامشان را دارا باشد تا فردی معقول و تربیت شده قلمداد شود. انسانی که مشتاق تعالی است باید در کسب و نمایش همه فرازندگی ها کوشا باشد.

•••

نقل قول‌‌‌هایی از ایسوکراتس

هیچ وقت امیدوار نباش کارهای شرم آوری که انجام داده ای را پنهان کنی. چرا که حتی اگر بتوانی از دیگران پنهانشان کنی از خودت نمی توانی... در جستجوی لذت ها باش که خصلت نیکویی است. لذتی که همراه با افتخار است بهترین چیز دنیا است اما بدان لذت بدون افتخار بدترین چیز دنیا است.

•••

آتنی ها به حدی در اندیشه و بیانش از دیگر انسانها پیشی گرفته اند که تربیت یافتگان مکتبش آموزگاران عالم شدند و این مکتب باعث شد نام هلاس دیگر منتسب به نژاد نماند بلکه عقلانیت را تداعی کند، پس عنوان هلنی درجه ای از تربیت یافتگی است تا اصل و نسب.

ایسوکراتس (خطیب آتنی 338-436 پیش از میلاد)