به حکومت عوام، اکلوکراسی میگویند. حکومتی که در آن قدرت در دست اکثریت قاطع مردم است. این واژه از دو بخش اکلوس به معنای توده، جماعت، عوام زورمند و کراسی به معنای حکومت تشکیل شده است.

اکلوکراسی

اما تفاوت آن با دموکراسی چیست؟

برای اولین بار اشاره به این نوع حکومت را در جمهور افلاطون میبینیم جایی که او سه رژیم استبدادی، الیگارشی(حکومت اشراف) و اکلوکراسی را در برابر سه رژیم سلطنتی، آریستوکراسی(حکومت نجبا) و دموکراسی بررسی میکند. او اکلوکراسی را مرتبه زائل شده ی دموکراسی میدانست که در آن عوام زورمند یا همان اوباش قدرت را بنفع اکثریت مردم غصب میکنند.

بیایید برای فهم تفاوت مردم با مردم در دو رژیم دموکراسی و اکلوکراسی به استفاده کلمه اکلوس در متون کهن بپردازیم:
در تلمود بارها به واژه اکلاس برمیخوریم که از "مردم"، "عوام" ، "توده" تا "پاسداران" معنا میدهد.

پولیبیوس در اثرش تاریخ ها به آسیب شناسی حکومت توده بعنوان حکومت مردمی "محبوب" در برابر دموکراسی بعنوان حکومت مردمی "خوب" میپردازد.

ارسطو نیز با اشاره به حکومت عوام میگوید وقتی مردم حکومت "قانون" در دموکراسی را رها کنند، آنگاه مردم سالاری به اوباش سالاری می انجامد.

تفاوت مردم در دموکراسی با مردم در اکلوکراسی این است که اکلوکراسی، دموکراسی بسیار محدود شده ای که در آن تضمین حقوق اقلیت و فرد در جامعه از بین رفته است و مردم در حالات وحشت زدگی خود با نادیده گرفتن قانون، رذالتشان را توسط اوباشی که به حکومت گماردند، بر اقلیت و فرد روا میدارند.