گروه فرهنگی هنری اِخو تقدیم میکند: برای اولین بار کتاب قوانین اسپارت به قلم گزنفون توسط این گروه ترجمه و انتشار مییابد. شما میتوانید این کتاب را اکنون به رایگان دانلود کنید.

گزنفون در کتاب قوانین اسپارت یا "قانون اساسی لاکادمون" به شرح نهادها، سنتها و قوانین اسپارت میپردازد؛ و توضیح میدهد که این دولت-شهر چگونه به رغم جمعیت اندک توانست شهرت و قدرتی استثنایی به دست آورد.

کتاب قوانین اسپارت نوشته گزنفون

گزنفون پس از بازگشت از ایران که شرح آن را در کتاب آناباسیس داده است،  ابتدا چند مدتی در تراکیه ساکن شد و سپس به خدمت اسپارتیان درآمد.

گزنوفون از این زمان به بعد به شدت با اسپارتیان خصوصاً شاه اگسیلائوس دوم مراوده داشت تا حدی که وقتی آتن و متحدینش علیه سلطه‌ی اسپارت وارد جنگ شدند، او به نفع اسپارت در کورونیا جنگید. اسپارتیان خود هرگز نوشته ای در شرح زندگی سیاسی یا اجتماعی اسپارت ننوشته اند و علاقه ای نیز به حضور بیگانگان در شهر خود نداشتند.

گزنفون در نتیجه ی مراوده با اسپارتیان در طی 7 سال سکونتش در اسپارت، تنها کسی است که قادر بود شرحی واقعی از زندگی اسپارتیان را به رشته ی تحریر درآورد. این کتاب ماحصل تجربیات گزنفون در طول سکونتش در اسپارت است که در واقع تنها روایت معاصر از سیستم سیاسی اسپارت است که تاکنون به جا مانده است.

نکته ی قابل تامل برای ما به عنوان یک ایرانی این است که پس از پخش فیلم 300 در این کشور ، هزاران بار شاهد بودیم از طرف انواع متخصصین و غیرمتخصصین و حتی به اصطلاح تاریخدانان وطنی در باب غلط بودن و مغرضانه بودن فیلم چه سخنرانی ها و گزافه گویی ها که نرفت، اما به راستی چرا در طول این سالها هیچ کس  زحمت خواندن چنین منبع معتبری در خصوص زندگی اسپارتیان را به خود نداد؟ به راستی وقتی میتوان خود را با فخرفروشی های کور وطن پرستانه و لاطائلات ناشی از خودبرتر بینی نژادپرستانه فریب داد، دیگر چه لزومی به پژوهش و مطالعه است؟ بگذریم ...

در پایان کتاب نموداری از سیستم حکومتی اسپارت آمده است که میتواند به طور خلاصه کلیت ساختار سیاسی اسپارت را نشان دهد؛ که میتواند به شدت برای فهم سریع و آسان از پیدایش جمهوری موثر باشد. همچنین توصیه میشود خواننده، خود با مقایسه ی سیستم حکومتی اسپارت با جمهوری روم در خصوص اثرات اسپارتیان در تکامل سیستمهای سیاسی جهان از عهد باستان تا به امروز به تفکر بپردازند.

••••

لینک دانلود رایگان کتاب قوانین اسپارت به قلم گزنفون

••••